"Dobra, bezpieczna szkoła, przygotowanie młodzieży do aktywności zawodowej i szanowany zawód nauczyciela gwarantujący im godne warunki do pracy" – to trzy filary reformy oświaty, o których mówiła premier Beata Szydło w czwartek w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku.
"To dobry moment by odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w oświacie" – premier Beata Szydło zwróciła się do uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku. Jak mówiła placówka ta przygotowuje uczniów na potrzeby rynku pracy, gospodarki.
Jak mówiła premier, na wizytę do Leżajska przyjechała prosto z Rzeszowa, z Kongresu 590, a dyskusja o polskiej marce, patriotyzmie gospodarczym, przedsiębiorczości i przyszłości edukacji splata się nieprzypadkowo. "Ta dyskusja, która się odbywa w Rzeszowie, ma dać rezultaty w postaci planu na przyszłość dla uczniów, którzy w takich szkołach zdobywają wiedzę i doświadczenie" – oceniła.
Trzy filary reformy oświaty
Zgodnie z propozycją MEN od 2017 r. funkcjonować mają 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum, szkoły branżowe w miejsce zasadniczych szkół zawodowych; wygaszane mają być gimnazja.
Poza zmianą systemową w polskich szkołach premier wspomniała również o nowej podstawie programowej, która ma być drugim filarem reformy edukacji. "To wielkie wyzwanie, by na absolwentów szkół otworzyć na polski rynek pracy" – mówiła premier.
Wreszcie trzeci filar reformy - pedagodzy. "Przed nami wyzwanie niżu demograficznego. Musimy szukać takich rozwiązań, które zagwarantują pracę nauczycielom i stworzenie takich warunków, by byli oni satysfakcjonująco wynagradzani, a ich zawód szanowany" – przekonywała premier.
Rodzice współgospodarzami polskich szkół
"Żeby reforma edukacji zakończyła się sukcesem, musimy ją przeprowadzić wspólnie. Rząd, samorządy, rodzice i nauczyciele. Spokojnie przez ten proces przejdziemy. Reforma jest dobrze przygotowana i przebiega i zgodnie z harmonogramem" – zapewniła premier. Jak mówiła jej chce odpowiadać na ich pytania rodziców, którzy są współgospodarzami szkół. "Jesteśmy otwarci na dialog na drugim etapie wprowadzania reformy" – podkreśliła szefowa rządu.
/fot.arch.redakcji/